Moritz Kurt Juchheim grundade dagens Jumo GmbH & Co. KG i Fulda under namnet M. K. Juchheim kg. Han började tillverka glastermometrar samt glaskontakttermometrar med 6 anställda på 350 m² produktionsområde. Han föddes den 4 juli 1910 i Ilmenau, Thüringen där hans far redan producerade termometrar. Från början fokuserade Moritz Kurt Juchheim på högkvalitativa enheter och bästa möjliga kundservice. Namnet JUMO härstammar från initialerna i företagets grundare. Följ med oss på en resa genom företagets historia.
Även före etableringen av två tyska stater etablerades termometerfabriken "M.K. Juchheim" i Fulda och ställde ut på Hannover mässan 1949. Konrad Adenauer blev federal kansler. Under det ekonomiska mirakelens år blomstrade det Fulda baserade företaget också. Vid 1952 hade det vuxit från 6 till 100 anställda och 1970 hade det ökat tiofaldigt. Produktionsområdet ökade från 350 till 12 000 m².
År 1966 började produktionen av platinaglassensorer. Mät- och styranordningar på en elektronisk basis tillsattes till produktsortimentet. Medan världen sörjde uppbrottet av Beatles grundade Moritz Juchheim det första dotterbolaget i Belgien 1971 som var det första steget mot vår internationalisering. År 1978 var JUMO det första företaget att använda processorer i reglerteknik.
Medan Erno Rubiks "Magic Cube" steg till kultstatus, fortsatte JUMO att utveckla sitt utbud av tjänster och för första gången erbjöd man metallbearbetning och elektroniska moduler till sina externa kunder. Området för vätskeanalys utökades också.
År 1985 jublade Tyskland över det 17-åriga tennisfenomenet Boris Becker. Samma år dog Peter Juchheim, äldste son till företagets grundare Moritz som varit VD tillsammans med sin far sedan 1965. Hans yngre bror och företagets nuvarande verkställande direktör Bernhard Juchheim tog över. 1989 när Berlinmuren föll, fick JUMO sitt genombrott: För första gången används robotar inom temperaturmätning.
Den federala regeringen flyttade från Bonn till den gamla och nya huvudstaden Berlin. JUMO´s utvecklingsavdelning flyttades till en ny byggnad. Under åren har denna avdelning producerat högteknologiska enheter, processkontrollsystem, smarta sändare, bussteknik och state-of-the-art visualiseringsprogram. Som ett resultat lanserades JUMO mTRON automation system på marknaden 1997.
Efter grundandet av JUMO´s utbildningscentrum 1995 drabbades Juchheim familjen av en annan förlust: 1996 gick företagets grundare Moritz Juchheim bort.
Det nya millenniet började inte med en krasch, utan snarare med ett rekord för JUMO: Företaget omsatte över 100 miljoner euro för första gången. År 2002, när den europeiska valutan också infördes som kontanter invigde JUMO den nya försäljnings- och produktionsbyggnaden i Eisweiher Industrial Park. Byggnaden hade en total yta på 4 680 m².
År 2003 blev varumärket JUMO företagets namn och Michael Juchheim blev VD tillsammans med sin far Bernhard. JUMO växte på de asiatiska och östeuropeiska marknaderna och man kunde börja hitta nya målgrupper med kompletta automationssystem.
Dakks-certifieringen av DKD-laboratoriet öppnade dörren till nya tjänster. Det nya inkommande godslogistikcentret öppnades 2012 och en 100 000 m² plats förvärvades 2013 för en ny sensortillverkningsanläggning.
År 2016 tog JUMO över PGT Thermprosesstechnik GmbH. Företaget är specialiserat på tillverkning av innovativa plasttemperatur sensorer och har varit en systempartner till JUMO under många år. JUMO har fått flera utmärkelser för tillväxt över genomsnittet och för att vara en exemplarisk arbetsgivare.
År 2020 utsågs Dimitrios Charisiadis som tredje verkställande direktör. Han är ansvarig för områdena "försäljning, utveckling och produktion". Bernhard Juchheim är ansvarig för "mänskliga resurser" och Michael Juchheim för "IT och ekonomi".
Nur 4 Prozent aller Firmen in Deutschland werden über 70 Jahre alt. 75 JUMO-Jahre waren deshalb ein mehr als würdiger Anlass, um die Geschichte eines außergewöhnlichen Unternehmens zu feiern. Dabei war von Anfang an klar, dass die Mitarbeitenden im Jubiläumsjahr im Mittelpunkt stehen sollten. Denn sie haben JUMO zu dem gemacht, was es heute ist: Ein global agierender, erfolgreicher Mittelständler und „Hidden Champion“, der seine Wurzeln als Familienunternehmen nie aus dem Blick verloren hat.
Getreu dem Geburtstagsmotto hat das Jubiläums-Projektteam 12 Monate lang mit zahlreichen Events und Aktionen die JUMO-Mitarbeitenden „in Bewegung“ gesetzt und zahlreiche unvergessliche Momente beschert.