De senaste 75 åren har JUMO ständigt testat sin nuvarande produkt- och systemportfölj och frågat sig själv: Vad behöver kunden? På vilket sätt kan vi som företag skapa mervärde för kunden? Marknaden och behoven kan ändras ganska snabbt i denna globaliserade värld. Detta har resulterat i att JUMO kontinuerligt har fokuserat på, anpassat sig till och lanserat nya såväl som innovativa produkter på marknaden.
"För närvarande förändrar JUMO sig än en gång steg för steg från en produkttillverkare till en systemleverantör, men även en som kan erbjuda kundanpassade lösningar", säger Sebastian Dänner, chef för Global Product Management på JUMO. Som ett exempel på denna fokusering och optimering nämner han den ständiga förbättringen inom området industriella temperaturgivare för värmemätare.
Kundspecifika produkter genom varumärkesmärkning och produktion av OEM-produkter är precis lika mycket en del av denna strategi som den lokala närheten av dotterbolag och produktion på plats hos kunden. Dessutom erbjuder JUMO en hög nivå av mervärde genom sin expertis inom utveckling och produktion av SMD-temperatursensorer och tryckmätningsceller. " Vi befinner oss väldigt nära kunden! Vi kan erbjuda honom/henne en bred variation av kundspecifika produkter", säger Dänner, som refererar till JUMO:s 14 produktionsanläggningar i Tyskland och runt om i världen.
Dessutom erbjuds kunderna Electronic Manufacturing Services (EMS) och metalltekniska tjänster. "Samspelet mellan sensor och styrenhet hos JUMO är perfekt för kunden, eftersom det ger fördelar i projektplanering och underhåll", understryker Dänner. JUMO positionerar sig för närvarande mer och mer som en systemleverantör som inte bara erbjuder produktutveckling utan också kundspecifika lösningar tack vare de globala JUMO Engineering-avdelningarna.
Ett utmärkt exempel på kundspecifika lösningar är partnerprojektet med sensorspecialisten Reiss i Weinheim, Tyskland. Förutom absolut processäkerhet kan Reiss använda den interna användarvänliga hårdvaran och flexibelt programmera om den för att testa de olika sensorerna.
Reiss är specialiserat på tillverkning och försäljning av elektrokemiska mätsystem för vattendesinfektion. Dessutom erbjuder Reiss kunder från många olika branscher ett omfattande produktsortiment av olika sensortyper för en mängd olika applikationer med olika elektriska anslutningar.
Reiss och JUMO fokuserade på respektive kundbehov under de inledande diskussionerna och letade efter en skräddarsydd lösning. Det var här JUMO variTRON-systemet kom in i bilden, eftersom det erbjöd flera fördelar samtidigt. Till exempel kan sensorer för vätskeanalys enkelt anslutas med bara några få steg utan att behöva installera några fasta moduler. Den nya testbänken innehåller redan all nödvändig hårdvara för att testa den angivna variationen av sensorer.
För Reiss är det konkreta mervärdet baserat på flera betydande förbättringar som sparar tid och pengar. Följaktligen kan ändringar genomföras snabbt via JUMO smartWare. JUMOs digitala kommunikationslösning JUMO digiLine fokuserar särskilt på uppstart och underhåll utöver det stora antalet analysmätvärden. På så sätt kan sensorerna upptäckas automatiskt eller så kan en kalibrering enkelt utföras.
Dessutom kan komplexa övervakningsfunktioner implementeras för att förhindra övertryck, överhettning och torrkörning av testbänken. Den nya lösningen har avsevärt ökat processens tillförlitlighet. En annan fördel med JUMO-lösningen är processens konsekvens.
"Kundernas behov förändras - och det gör även JUMO-systemet", säger Dänner. Alla dessa funktioner understryker påståendet "Mer än sensorer + automation", avslutar han. JUMO är öppen för fler partnerprojekt liknande det med Reiss.