Bromssystem Växellåda Klimatkontroll Generator

Gondol för vindkraftverk

Gondeln i ett vindkraftverk är turbinens hjärta. Den innehåller nyckelkomponenter som generator, växellåda och styrsystem. För att öka driftseffektiviteten används allt oftare automatiseringslösningar för att styra nacellens inriktning och den dynamiska justeringen av rotorbladets vinkel efter rådande vindförhållanden. IIoT-sensorer förser styrsystemen med relevanta data om anläggningens status och väderförhållanden. Perfekt samverkan mellan sensorteknik, automatisering, prediktion och utvärdering är därför avgörande för effektiv vindkraftsproduktion. Det spelar också en viktig roll för förebyggande underhåll. Läs mer om våra system och lösningar för vindturbinernas gondoler!

Bromssystem

Förutom pitchkontrollsystemet i rotorbladen har ett vindkraftverk en tryckövervakad mekanisk broms mellan växellådan och generatorn, som snabbt stoppar turbinen i en nödsituation eller vid underhållsarbete. Denna skivbroms fungerar på liknande sätt som en bilbroms. Den aktiveras när den aerodynamiska bromsen inte räcker till för att stoppa anläggningen på ett säkert sätt.

Växellåda

Vindkraftverkets växellåda ökar rotorbladens långsamma rotation till den erforderliga generatorhastigheten och kopplar därigenom rotorns lågvarviga axel till generatorns högvarviga axel för att effektivt omvandla vindenergin till ström. De resulterande påfrestningarna på växellådans tandflanker görs hanterbara genom användning av sofistikerad smörjteknik.

Klimatkontroll

Klimatkontrollen i en vindkraftverksnacell säkerställer optimala driftsförhållanden för känsliga tekniska komponenter som generatorn, växellådan och de elektroniska komponenterna - även i dåligt väder. Detta bidrar till att förhindra stilleståndstider, förlänger komponenternas livslängd och upprätthåller anläggningarnas effektivitet.

Generator

Generatorn i ett vindkraftverk omvandlar rotorns mekaniska energi till elektrisk energi genom elektromagnetisk induktion. I växellösa system är den direkt ansluten till rotorn så att de elektriska komponenterna utsätts för kraftigare hastighetsfluktuationer vid starka vindar. För att förhindra överhettning måste innertemperaturen ständigt övervakas.